Naar de content

Bewonerscommunicatie op maat is de volgende stap richting innovatie in de wereld van renovatie

30 april 2018

“Resultaatgericht communiceren met de eindgebruiker haalt de angel uit elk renovatieproject”
Het is een ontwikkeling die al een tijdje rond zoemt maar het op maat informeren van de eindgebruiker over, en betrekken bij, renovatieprojecten wint meer en meer aan relevantie. En dus wordt de roep vanuit onder andere onderhoudsbedrijven en corporaties om hier adequaat op in te spelen en concreet en praktisch invulling aan te geven steeds nadrukkelijker. Hedendaagse en toekomstbestendige technologieën die onder andere antwoord geven op vragen als ‘hoe haal ik alle zorgen weg bij mijn opdrachtgever rondom bewonerscommunicatie?’ en ‘privacy, veiligheid en optimale klanttevredenheid’, hoe krijg ik dat allemaal voor elkaar?’. Wij nemen je in dit artikel mee in de wereld van bewonerscommunicatie op maat.

Stel je eens voor; (kosten)efficiënte onderhouds- en renovatieprojecten die naar volledige tevredenheid van alle betrokken partijen verlopen. Met strakke planningen, een maximaal rendement en optimale bewonerstevredenheid. Vooral dat laatste blijkt in veel gevallen een uitdaging. Want hoe hou je deze bewoners tevreden terwijl zij;
1. soms de noodzaak of voordelen van de werkzaamheden niet inzien,
2. vaak te maken krijgen met verandering, iets wat mensen doorgaans lastig vinden,
3. altijd last hebben van een bepaalde vorm en mate van overlast.

Wanneer je geen begrip toont voor deze sympathieën, kun je als opdrachtgever of uitvoerder zelf ook geen begrip verwachten. Met vaak een onderkoelde situatie en weerstand tot gevolg. Juist door de bewoner centraal te stellen en daar je project omheen te bouwen, bewijs je oog te hebben voor het belang van de menselijke ‘warme kant’ van de renovatie. Zo haal je met persoonlijke bewonerscommunicatie de angel uit elk project.

Persoonlijk communiceren begint met voorstellen
Deze nieuwe manier van invulling geven aan de ‘warme kant’ van een project begint in eerste instantie met het je voor te stellen. Je te verplaatsen in de belevingswereld van de eindgebruiker. Aan welke informatie hebben zij op welk moment in welke fase van het project behoefte? Op basis van dat stukje bewustzijn is het vervolgens heel logisch om de uitvoerders ook in de letterlijke zin van het woord aan bewoners of andere eindgebruikers voor te stellen. De uitvoerder werkt namelijk niet in, om en rond zomaar een woning, maar begeeft zich daar waar mensen zich thuis voelen. In de comfortzone van bewoners. Juist daarom is het belangrijk om persoonlijk, betrokken en vooral duidelijk te zijn met het oog op de uitvoering van het project. Heldere, volledige en volledig heldere communicatie over de uit te voeren werkzaamheden moet dan ook vanzelfsprekend zijn. Inclusief een indicatie van de te verwachten overlast die in welke vorm en mate dan ook, inherent is aan een renovatieproject. Het enige wat je dan kunt doen is die verwachtingen zo goed mogelijk managen door deze transparant te communiceren. Zo komen bewoners nooit voor verrassingen te staan en voelen zij zich op hun gemak gedurende het project in het algemeen, en tijdens de uitvoering van de renovatiewerkzaamheden in het bijzonder.

Kennis maken met renovatie en innovatie
Met het oog op de gewenste transparantie en de behoefte van bewoners om zelf een bepaalde mate van inspraak te hebben in bijvoorbeeld planningen, maakt dat men in de wereld van renovatie voor een revolutie in innovatie staat. Laagdrempelige bewonerscommunicatie- en participatie met behulp van hightech communicatieplatformen. Die behalve digitaal ook geautomatiseerd traditionele output kunnen genereren en faciliteren, zoals het eenvoudig opstellen en gefrankeerd verspreiden van informatiebrieven. Zodat alle betrokken partijen real-time en gepersonaliseerd inzicht hebben in de voor hen relevante informatie en ontwikkelingen binnen een project. Met de hedendaagse technologische mogelijkheden is dit allang geen toekomstmuziek meer maar via interactieve communicatietools laagdrempelig toegankelijk. De bewoner kan in dergelijke tools voorkeuren aangeven en doordat dit proces met inspraak en feedback van de bewoner verloopt wordt er op basis van deze interactie kennis gemaakt. Kennis die helpt om lopende projecten tijdig bij te sturen en bijdraagt om een volgende efficiënter in te richten en naar nog hogere tevredenheid uit te voeren.

Resultaatgerichte bewonerscommunicatie in de praktijk
Op dit moment werkt Ladies@Work in samenwerking met Giesbers Rotterdam met zo’n bewonerscommunicatie-tool. Bewonersconsulente bij Ladies@Work Marjet Westervoorde zegt hierover: ‘omdat we vanuit de praktijk weten dat elk project maatwerk is, waren we op zoek naar een platform waar projecten binnen een standaard tóch flexibel in te richten zijn. In Cobee vonden we een gebruiksvriendelijke tool en servicegerichte partner, waarmee we in nauwe samenwerking het renovatieproject aan de STresemann flat in Rotterdam ingericht hebben’. Ze vervolgt; ‘het feit dat bewoners kunnen aangeven of zij de projectinformatie digitaal en/of per post willen ontvangen wordt als zeer prettig ervaren. Een groot deel van de bewoners is op leeftijd en vindt het fijn om de informatie traditioneel op ‘de mat’ te krijgen. Doordat bewoners in Cobee contactpersonen aan hun adres toe kunnen voegen, kunnen hun kinderen, mantelzorgers of andere verzorgenden alle informatie en geplande werkzaamheden ook altijd en overal digitaal inzien via de Cobee app of op de computer.’

Kennismaken met eenvoudige bewonerscommunicatie
Stel je eens voor wat deze manier van bewonerscommunicatie voor u kan betekenen. Oók kennismaken met resultaatgerichte bewonerscommunicatie? Het kan op de Renovatiebeurs die op 23, 24 en 25 mei plaatsvindt in de Brabanthallen en waar Cobee elke beursdag tussen 12:00 en 12:30 de workshop ‘Eenvoudig communiceren met bewoners? Het kan!’ zal verzorgen. Daarnaast is Cobee te vinden op stand B029.

Bekijk ook

7 tips: zo schrijf je een doeltreffende bewonersbrief

16 februari 2024

Update – 2024.2

28 maart 2024